Tilaamalla Kipinäkirjeen liityt viestintärekisteriimme, josta voit poistua milloin tahansa.

LUE MYÖS

Selkeä sisältö palvelee yhdistyksen kotisivuilla

Yhdistyksen kotisivujen tietosivut tarjoavat tietoa yhdistyksen toiminnasta, arvoista, jäsenyydestä ja paljon muusta. Kotisivuja suunnitellessa on hyvä pysähtyä pohtimaan millaisia tietosivuja yhdistyksen kotisivuilla tulisi olla. Tästä on apua sisällön tavoitteelliseen suunnitteluun sekä yyhdistyksenn hdinviestin selkeyttämiseen. 

 

Tyypillisiä tietosivuista


YHDISTYKSEN HISTORIA JA ARVOT
Tietosivulla kerrotaan yhdistyksen juurista, tarkoituksesta, kehityksestä ja ydinarvoista. Arvopohjaisen sivun tavoitteena on luoda luottamusta ja syvempää ymmärrystä yhdistyksen tarkoituksesta paitsi yhdistyksen jäsenille, myös muille sidosryhmille.

 

YHDISTYKSEN HALLITUS
Tietosivu yhdistyksen hallituksen jäsenistä ja heidän rooleistaan on hyvä löytyä yhdistyksen kotisivuilta. Yhdistyksestä riippuen tieto voi olla tiivistä tai syvällistä. Yhdistyksen avainhenkilöistä kertominen kotisivuilla edistää avoimuutta ja luottamusta. 

 

YHTEYSTIEDOT
Yhteystietosivulla kannattaa pitää mahdollisimman kattavat tiedot ja mahdollisuuksien mukaan liittää sivulle yhteydenottoa helpottava lomake. Lisää myös toivotut yhteydenottotavat, mikäli yhdistyksellä on yksilöllinen tapa toimia.

 

JÄSENYYS JA JÄSENEKSI LIITTYMINEN
Tietosivulla kerrotaan yksityiskohtaisesti jäsenyyden eduista ja mahdollisista velvoitteista, kuten jäsenmaksun suuruus ja jäsenyyden pituus.

 

UKK eli usein kysytyt kysymykset
Tavaksi tullut UKK-tietosivu on kävijän kannalta kätevä ja helpottaa yhdistyksenne viestintää, kun tyypillisiin kysymyksiin löytyy vastaus helposti verkosta. 

TAPAHTUMAT JA TOIMINTA
Tapahtumakalenteri tai listaus yhdistyksen järjestämistä tapahtumista ja toimista. Tämä tärkeä tietosivu on yksi olennaisimmista, kun yhdistys on aktiivinen yhteisötoimija.

 

Näin suunnittelet tietosivun tavoitteellisesti


Jokaisella sisältösivulla tulisi olla selkeä tavoite ja toiminnallisuus. Jos sivulta puuttuu punainen lanka tai sillä ei ole varsinaista tarkoitusta, voi sivun jättää hyvällä omallatunnolla pois kotisivuilta. Viestinnän tärkeimpiä tehtäviä on tiedon karsinta ja tiivistäminen sellaiseksi, että yhdistyksenne tarkoitus pääsee loistamaan. 

 

  • Mikä on tämän sivun tarkoitus?
  • Kenelle se on suunnattu?
  • Mitä toimintaa se tukee tai edistää? 

 

Miksi panostaisit sisältöön?

 

Huolellisesti suunnitellut tietosivut kantavat yhdistyksessänne pitkään. Niiden sisältö on kohdennettu selkeästi ja yhdistyksenne viestinnän sävy näkyy ja tuntuu. Kotisivut toimivat tärkeänä tietopankkina paitsi yhdistyksen jäsenille, myös muille sidosryhmille kuten rahoittajille ja yhdistyksen kumppanuusverkostolle

 

Kun yhdistyksenne viestii muissa kanavissa, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, on laadukkaat kotisivut monin verroin arvokkaammat ja tärkeät. Asiantuntijat referoivat sivuiltanne ja somen sisällöntuotanto löytää kotisivuilta kiinnostavia näkökulmia, joista viestiä yhdistyksenne kohderyhmälle.

 

Hyvän sisältösivun ABC

 

  1. YKSINKERTAINEN ON KAUNISTA
    Käytä selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Kun viestit verkossa, pidä lauseet lyhyinä ja yksinkertaisina.

  2. PALASTELE JA PILKO
    Jaa teksti pieniin kappaleisiin, jotka keskittyvät yhteen aiheeseen kerrallaan. Tämä parantaa tekstin luettavuutta ja helpottaa tiedon omaksumista.

  3. OTSIKOI JA VÄLIOTSIKOI
    Käytä otsikoita ja väliotsikoita jäsentämään sisältöä ja opastamaan lukijaa tekstin läpi. Verkossa luetaan usein harppauksin, otsikosta toiseen ja sisältöön pysähdytään vasta kiinnostavan otsikon kohdalla. Kiinnitä siis erityistä huomiota tietosivun otsikoihin.

  4. KERRO KUVIN JA VIDEOIN
    Lisää kuvia, videoita tai muita visuaalisia elementtejä sisältösivuille. Visuaaliset elementit tukevat varsinaista sisältöä ja tekevät sivusta houkuttelevamman ja helpommin muistettavan.

  5. OPTIMOI LUKIJALLE
    Varmista tietosivun luettavuus nimenomaan yhdistyksenne kohderyhmälle. Asettaudu kirjoittaessasi lukijan asemaan ja käytä lukijalle tuttua kieltä. 

 

Lopuksi vielä tärkeä muistutus! Pidä yhdistyksen tietosivut ajan tasalla. Varmistakaa sopivin väliajoin, että tiedot tarkistetaan ja päivitetään. 

 

Sisällöntuotannon ammattilainen apunasi

 

Sivupuoti tuottaa ammattimaista sisältöä, yhdistyksellenne sopivalla sävyllä. Tunnemme yhdistysmaailman tarpeet ja jäsenviestinnän haasteet. Kotisivuille selkeytämme ja syvennämme yhdistyksenne olennaisen viestin aikaa kestävään, innostavaan muotoon. Blogiin tai sosiaaliseen mediaan sävy voi olla keveämpi – tai kantaaottavampi.

 

Olennaista on, että viestinnän sävy on teidän!

 

Keitä autamme

Autamme pienyrittäjiä, vaikuttajia, kouluttajia ja asiantuntijoita tulemaan näkyväksi verkossa ja hankkimaan uusia asiakkaita kuukaudesta toiseen.  

NÄIN AUTAMME

Palvelumme ei aina mahdu perinteiseen muotiin. Asiakkaamme opit takuulla uutta omasta liiketoiminnastasi samalla kun etenet kasvun polulla.

HYÖDYNNÄ OSAAMINEN

Palvelemme sinua koko osaamisellamme, yrittäjältä yrittäjälle. Et tarvitse teknisiä, sisällöllisiä tai myynnillisiä osaamisvaatimuksia. Riittää, että tunnet oman alasi ja haluat kasvaa.

ALOITA TÄSTÄ

Jätä tarjouspyyntö jo tänään, niin saadaan homma alulle. Jos et vielä tiedä mitä tarvitset, se ei haittaa. Ota yhteyttä kuitenkin.

© Boomia Oy – Kaikki oikeudet pidätetään.